THE PRACTICE OF VISION
drawing and photography
«My vision of the world? I want to tell it by a fairy tale: there’s an elephant coming into a village where blind persons live. In the evening in front of the fireplace everyone tries to describe the elephant. Who has touched the nose will say: it’s a long tube. Who has touched the ears: it is like a carpet. Who has touched a leg: it’s a pillar. Everybody has a different vision of what he touched. All of us are like this: blind in front of the universe. How many people actually are able to see?» Evgen Bavcar
«My vision of the world? I want to tell it by a fairy tale: there’s an elephant coming into a village where blind persons live. In the evening in front of the fireplace everyone tries to describe the elephant. Who has touched the nose will say: it’s a long tube. Who has touched the ears: it is like a carpet. Who has touched a leg: it’s a pillar. Everybody has a different vision of what he touched. All of us are like this: blind in front of the universe. How many people actually are able to see?» Evgen Bavcar
Considering first of all that observing means
knowledge and that the act of observing is effective if immersed in the full
context of feeling, these workshops offer a way to approach the portrait passing
by exploring our own face, the condition of darkness, the role reverse between
who is observed and who is the observer. All this with the intent to amplify
the concept of portrait, to vivify the act of seeing, to improve your self-awareness
of the subjectivity of perception, to reduce the distance between
who is taking photos and who is the subject, to activate the confidence
in the proper emotions and not only in the proper technical ability......
© Mongelli/Probst
THE PRACTICE OF VISION
Progetto artistico
educativo e formativo
NECESSITà DEL VOLTO. Pratiche dello sguardo
Tra
disegno e fotografia
Workshop sulla
decostruzione dello sguardo
di Paola Mongelli e Petra Probst
con il patrocinio
dell’Associazione Museo Nazionale del Cinema
“Dopo mille e mille anni che il volto umano
parla e respira si ha ancora l’impressione che non abbia cominciato a dire ciò
che è e ciò che sa”. Antonin Artaud
A queste fasi di carattere esperienziale si affiancheranno ed alterneranno momenti di approfondimento e discussione delle dinamiche in gioco nella reciprocità della visione, tramite letture, spunti di riflessione, analisi di immagini, idee a confronto.
Tutto questo nel tentativo di condurre ad una decostruzione dello sguardo, utile ad arricchire e
vivificare l’atto del vedere, ridurre la distanza operatore-soggetto, attivare
la fiducia nel proprio sentire oltre che nelle proprie competenze, recuperando
la dimensione tattile e gestuale e avvalendosi della preziosa risorsa che offre il
lavoro di gruppo, nel cui ambito maggiormente si valorizza l’unicità
dello sguardo di ciascuno.
Il lavoro pone l’accento sull’importanza della soggettività nella percezione,
del partire da sé, dal proprio vissuto per poi trascenderlo nell’atto creativo.
Il valore dell’azione creativa emerge anche nelle accezioni di dono, di
ricchezza, di sviluppo del proprio potenziale intuitivo, di
mezzo per darsi spazio ed agire la propria facoltà di essere nel mondo. Atto
creativo dunque come ponte verso una realtà migliore e più vicina ai
nostri desideri.
Il corpo in rapporto allo spazio, l’invisibile inteso come
ciò che non possiede (ancora) forma, la densità dello sguardo, verbalizzazione
e logos come potenti strumenti di visione, la rivalutazione del senso
del tatto, tanto penalizzato dall’approccio oculocentrista, sono altri
concetti cardine che sostengono questo percorso.
Verranno toccati temi
inerenti la memoria legata alla propria immagine nel tempo, alla propria
storia e alle proprie radici.
© Paola Mongelli, Petra Probst
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SACRED ADVERTISEMENT
"Creativity is like driving a car at night," said E. L. Doctorow. "You never see further than your headlights, but you can make the whole trip that way." We would add that life itself is like driving a car at night. You're often in the dark except for what's right in front of you. At least that's usually the case.........…."
© Paola Mongelli, Petra Probst
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"Creativity is like driving a car at night," said E. L. Doctorow. "You never see further than your headlights, but you can make the whole trip that way." We would add that life itself is like driving a car at night. You're often in the dark except for what's right in front of you. At least that's usually the case.........…."
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